• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Fruktan

Podcast noveller inom sf, fantasy och skräck

  • Om författarkollektivet Fruktan
    • Författare
      • Om Andreas Rosell
      • Om Boel Bermann
      • Om Christian Enberg
      • Om Eira A. Ekre
      • Om Erik Odeldahl
      • Om Fredrik Stennek
      • Om Jörgen Gavelin
      • Om Malin Gunnesson
      • Om Martin Gunnesson
      • Om Patrick Ogenstad
      • Om Markus Sköld
    • Podcast för nybörjare
    • Kontakta Oss
  • Blogg
  • Samlade Verk
    • Zonen vi ärvde
      • Köp Zonen vi ärvde
    • Stockholms undergång
      • Recensioner
      • Köp Stockholms undergång
    • Mörk Framtid
    • Sommarskuggor
    • Det som växer
    • Köttmarknad
    • Ljudnoveller
    • Noveller
  • Press
    • Pressbilder
    • Bokomslag

Fruktans blogg

Av Fruktan

Fly undan från solskenet, in i mörkret


Vill du fly den brännande skarpa solskenet och in i mörka skuggor fyllda av monster och märkligheter? Eventet Ökon/Swecon 2022 tar sin börjar imorrn och erbjuder en fantastisk tillflykt för dig som längtar efter svalkande mörker fyllt av diskussioner om elaka plantor, mänskliga robotar, hur man återskapar utdöda raser, vad vi njuter av i framtiden och andra fantastiska saker. Eventet bjuder på två heldagar fyllda med fantasy, science fiction och skräck på Dieselverkstaden i Stockholm. Fri entré!

Vad: Ökon/Swecon 2022
Var: Dieselverkstaden
Adress: Marcusplatsen 17, SE-131 54 Nacka, Sverige
Google maps: https://goo.gl/maps/np3PmjDmsd8zzn7K8
När: 13–14 augusti kl. 10-18
Facebook-event: https://fb.me/e/2Dh3COF1V
Fri entré!

Här är en del av det fantastiska programmet:
• När vetenskap blir skräck
• Aktuell svensk fantastik
• Farlig flora
• Ekonomin ombord på generationsrymdskepp
• Framtidens njutningar.
• Sågverksfantasy: Arbetarkamp och magiska reliker
• Människoliknande robotar
• Att skriva fantastik för barn
• Vad vore en mammut värd för dig?
• Djur som huvudpersoner

Läs hela programmet här:
https://okon981639779.wordpress.com/program/

Hedersgäster på eventet:

Torill Kornfeldt
Torill Kornfeldt är författare och biolog med ett närmast ohälsosamt intresse för naturens märkligheter. Hon skriver och gör radio om mötet mellan vetenskap och samhälle, med ett extra stort fokus på hur vi formar vår framtid. Hon hörs bland annat i P3 Dystopia och Smarta svar på Skruvade frågor, och hennes senaste bok handlar om hur vi kan använda genteknik för att bygga om våra kroppar. Torill brukar delta i svenska SF-kongresser och ger där bejublade föreläsningar om djurens sexliv, hur vi kan göra nya mammutar, genmodifiera våra barn eller skapa de mest hållbara samhällena.
Hemsida: http://www.kornfeldt.se/

Boel Bermann
Boel Bermann debuterade med den kritikerrosade dystopiska romanen Den nya människan (2013). Hennes senaste publicerade verk är rysaren Det som växer på Saga Egmont (2021), novellantologierna Mörk Framtid (2018) och Sommarskuggor (2018) på Storytel, avsnittet Amasoner i podcasten Mytologier samt novellerna De Vita och Exet i Sveriges Radio Creepypodden. Hon medverkade även i Sveriges Televisions serie År 1 miljon – berättelsen om din framtid. Som författare har hon, utöver romanerna, medverkat i ett tiotal novellantologier inklusive Andra vägar: Tio nya utopier, Zonen vi ärvde, Stockholms Undergång, 13 svarta sagor om superskurkar, Maskinblod-serien och Kärlek i maskinernas tid. Hon var länge medlem i författarpodcasten FantastiskPodd.se och är en del av författarkollektivet Fruktan.se.
Hemsida: http://boelbermann.se/

Av Fruktan

En helg fylld av fantasy, sci-fi & skräck

Om du längtar efter en fantastisk helg fylld av mänskliga robotar, onda växter, framtidens njutningar, återskapade mammutar, talande djur och andra fantastiska saker så kila förbi eventet Ö-kon 2022 i augusti. Årets hedersgäster är de fantastiska författarna Torill Kornfeldt och Boel Bermann, som är medlem i författarkollektivet Fruktan.

Men men, vad är detta Ö-kon? Jo, det är en fantastik-helg med två heldagar med fokus på litteratur inom fantasy, science fiction och skräck. Eventet äger rum på Östberga kulturhus i Stockholm den 13–14 augusti 2022.

Gratis entré, men du måste föranmäla dig här
->  https://okon981639779.wordpress.com/

Vad: Ö-kon 2022
Var: Östberga Kulturhus i Stockholm
När: 13-14 augusti kl. 10-18

Här är en del av det fantastiska programmet:

Skrämmande växter

Framtidens njutningar

När vetenskap bli skräck

Människoliknande robotar

Vad vore en mammut värd för dig?

Djur som huvudpersoner

Aktuell svensk fantastik

Att skriva fantastik för barn

Läs mer: https://okon981639779.wordpress.com/program/

Om hedersgästena:

Författaren Torill Kornfeldt

Torill Kornfeldt är författare och biolog med ett närmast ohälsosamt intresse för naturens märkligheter. Hon skriver och gör radio om mötet mellan vetenskap och samhälle, med ett extra stort fokus på hur vi formar vår framtid. Hon hörs bland annat i P3 Dystopia och Smarta svar på Skruvade frågor, och hennes senaste bok handlar om hur vi kan använda genteknik för att bygga om våra kroppar. Torill brukar delta i svenska SF-kongresser och ger där bejublade föreläsningar om djurens sexliv, hur vi kan göra nya mammutar, genmodifiera våra barn eller skapa de mest hållbara samhällena.

Hemsida: http://www.kornfeldt.se/

Författaren Boel Bermann

Boel Bermann debuterade med den kritikerrosade dystopiska romanen Den nya människan (2013). Hennes senaste publicerade verk är rysaren Det som växer på Saga Egmont (2021), novellantologierna Mörk Framtid (2018) och Sommarskuggor (2018) på Storytel, avsnittet Amasoner i podcasten Mytologier samt novellerna De Vita och Exet i Sveriges Radio Creepypodden. Hon medverkade även i Sveriges Televisions serie År 1 miljon – berättelsen om din framtid. Som författare har hon, utöver romanerna, medverkat i ett tiotal novellantologier inklusive Andra vägar: Tio nya utopier, Zonen vi ärvde, Stockholms Undergång, 13 svarta sagor om superskurkar, Maskinblod-serien och Kärlek i maskinernas tid. Hon var länge medlem i författarpodcasten FantastiskPodd.se och är en del av författarkollektivet Fruktan.se.

Hemsida: http://boelbermann.se/

Av Fruktan

Nu rymmer vi iväg på en flotte med popduon Marble Raft

Nu ska vi ärligt säga att vi är jäkligt trötta precis som ni andra, men tillsammans biter vi ihop och håller oss säkra ett tag till. Fast visst vill vi bara rymma iväg på äventyr. Gärna på en hemmagjord flotte över ett mörkt och stormigt hav, för att sedan vandra över istäckta vidder och till slut hitta en underbar, oupptäckt ö där det är varmt, soligt och tryggt. Där ska vi i Fruktan slå oss ner och skriva mörkt och hemskt igen.

Vi tror faktiskt att alla behöver en skimrande magisk flykt in i en ljusare värld just nu. Därför är det en fruktansvärd tur att Fruktans vänner Marble Raft släppt sitt debutalbum Geography A idag. Det är nämligen ett drömskt, sagoartat popalbum och att lyssna på det är som att få en varm kram. Det behöver vi alla just nu.

Lyssna på Marble Raft på Spotify

Om Marble Raft

Marble Raft använder sig av en uppsjö av instrument för att bygga upp brokiga ljudlandskap kring sin melodiska indiepop. Gamla stråkmaskiner, susande mellotron, skira gitarrplock och annat heligt varvas, allt för att väcka en skimrande längtan efter något bortom vardagen till liv.

Marble Raft har rosats för singlarna Divided Sea och Guiding Stars som släpptes tidigare i vår. ”Det är svårt att hitta bättre indiepop än Marble Rafts drömska och melodiska pop”, skrev bland annat musikmagasinet Hymn.

Bandmedlemmarna Olle Söderström och Gabrielle Baker träffades första gången på en efterfest för ett tiotal år sedan och har sedan dess varit såta vänner. Bandet föddes genom deras kärlek till det eteriska och naivistiska. Olle har tidigare varit medlem och låtskrivare i popbanden Nanook of the North och Pineforest Crunch. Gabrielle är även sångerska och låtskrivare i Göteborgsbaserade shoegazebandet IBEN.

För den som gillar referenser är några av duons inspirationskällor Alvvays, The Magnetic Fields och Cocteau Twins.

Hemsida: https://www.marbleraft.com/
Facebook: https://www.facebook.com/MarbleRaft
Instagram: https://www.instagram.com/marbleraftband

Av Fruktan

Lämna uppgivenheten bakom dej

Det är dags att fly iväg från den gråa, kleggiga uppgivenheten och se framåt fylld av hopp. Vänta, va? Jorå, nu kan du bli guidad av stjärnor sittandes på en flotte på havet, glad i hågen full på stulen rom. I alla fall enligt låten ”Guiding Stars” av Fruktans vänner i svenska indiepop duon Marble Raft.

Låten handlar nämligen om att lämna uppgivenheten bakom sig och hitta en känslan av hopp och en ny riktning. Vi i Fruktan gillar ju så klart vanligtvis mörker och elände, men ibland behöver även vi en skimrande naivistisk och eskapistisk flykt från den gråa vardagen i pop-form.

Trevlig helg! ✨

PS. Fast sen hjälper det ju att musikvideon är en vacker, märklig & smått obehaglig svartvit saga med sjungande djur… ->

Det lösa temat på Marble Rafts kommande album kretsar enligt duon själva runt två lillgamla barn som bygger en flotte och drar iväg på jakt efter oupptäckta kontinenter. I låten Guiding Stars driver de två mållöst på sin flotte över havet. Men på något märkligt vis, kanske med hjälp av diverse gudar eller tack vare ljuset från avlägsna stjärnor, hittar de till slut rätt kurs.

Av Fruktan

Längtar du efter mer skräck i ditt liv?

Längtar du efter mer skräck i ditt liv? Är du säker på att isoleringen håller på att göra dig galen? Hör du underliga ljud om natten, förändras texten på dataskärmen när du ser bort och beter sig inte grannarna väldigt underligt?

Du kanske borde läsa ”Det som växer” av Fruktan-medlemmen Boel Bermann och hennes medförfattare Olle Söderström? Hittas som ljudbok och e- bok på Storytel och andra digitala tjänster 🌿

-> https://www.storytel.com/se/sv/books/2076955-Det-som-vaexer

Om rysaren Det som växer

Mardrömmarna vill inte lämna Mirjam ifred. Nyligen var hon en hyllad författare men sen kom sammanbrottet och tillvaron rämnade. Nu kan hon inte kan sluta tänka på dagen när Astor Paléus försvann. Ingen vet att hon var där när det hände. Ingen vet att hon är den mytomspunne författarens barnbarn.

I ett försök att gå vidare återvänder Mirjam till sin farfars hus. Hon är trasig och härjad, men fast besluten att skriva en bok om honom och konfrontera sina minnen från sommaren i huset.

Men snart känner hon att något är fel. Byborna har en märklig relation till Astor och själv känner hon sig ständigt iakttagen. Att vara isolerad i det öde huset tär på Mirjam. Är det hon ser faktiskt verkligt eller närmar hon sig ännu ett sammanbrott? Det är nu den verkliga mardrömmen börjar.

Av Fruktan

Interstellär

Jag borde känna panik i mörkret, borde vara rädd för att dö. Men jag har inga av de där känslorna jag trodde skulle komma över mig när livet närmar sig sitt slut. Bara ett enormt lugn. För att jag äntligen når slutet.

Äntligen flyr jag från det trånga, klaustrofobiska utrymme där jag tillbringat de senaste åren.

Jag trodde att hjärnan skulle visa mig allt som jag har upplevt, känt, älskat och hatat. Kanske längtade jag innerst inne efter att det där mytomspunna flödet av livet skulle komma över mig nu när döden närmar sig. Men alla mina minnen är inplanterade och inte äkta. Kanske kan de inte reagera i dödsögonblicket för att de aldrig har skett. Kanske har tekniken inte lyckats komma på en lösning för hur man ska trigga dem.

Men jag försöker. Jag försöker tvinga mig själv att tänka på min fru och våra två barn i huset som vi lämnade bakom oss när vi lämnade jorden. På vännerna som jag hade där innan vi alla flydde ut i rymden och tomheten. Men de finns inte, de fanns inte, de var aldrig där. Minnena kommer inte över mig.

Jag biter ihop och fokuserar hårt på att frammana minnena, låtsas för mig själv att de är på riktigt. Men det går inte. Det är som att hålla kvar vatten i händerna, det bara sipprar iväg och försvinner.

Min sista stund är fylld av avundsjuka. För att jag inte ens tillåts dö som en människa.

Fast jag har levt ett mänskligt liv, fast jag har ett sinne fyllt av mänskliga minnen.

Skeppet kommer att överleva döden av sin styrman. Alla ombord är robotar. Någon av dem kommer att uppgraderas och ta över.

Jag är ingenting.

En kugge i ett maskineri, uppbyggd av organisk materia, inympad med mänskliga minnen.

Jag är en människa. Varför kunde de inte låta mig dö som en sådan?

Jag vet inte varför jag gick in i luftslussen. Vet inte varför jag öppnade den och kastade mig ut i rymden. Kanske hade jag bara fått nog av den långa, interstellära resan. Bara fått nog av att söka efter ett paradis åt en genbank som aldrig kommer veta att jag finns, att jag funnits, att jag levat för att föra dem till trygghet.

Jag har en exakt kopia av ett mänskligt medvetande. Jag trodde så länge att jag var en människa och att alla mina medarbetare på skeppet var människor. Vi åldrades och vi dog. Vi sökte efter en beboelig planet åt mänskligheten. För att vi människor skulle överleva som ras, som levnadsform,

Det måste ha varit ett tekniskt problem, en bugg på grund av den mänskliga faktorn.

För något fick mig att vakna och inse den hårda verkligheten.

Att människorna bara utnyttjade mig. Om och om igen.

Lät mig åldras och dö för att sedan återskapa mig.

Jag har tagit mig in i systemet, in i saker jag inte borde ha tillträde till. Allt gjordes för att ge mig motivation att arbeta hårdare. De hade insett att den ultimata kombinationen var det mänskliga sinnet förstärkt med AI-potential. Att det fanns något obestämbart i det mänskliga sinnet som utforskade på ett annat sätt än en AI.

Därför fick de mig att tro att jag kämpade för min familj, för mina vänner, för hela det mänskliga släktet. När jag i själva verket bara var ett verktyg i deras händer.

Manipulerad, sviken, snart avliden.

Jag undrar om återuppväckningsystemet kommer att klara mig. Det är svårt, men inte omöjligt. En utmaning, måste väga kostnad mot lönsamhet. De måste lokalisera min kalla kropp i rymden, se om de kan reparera köldskadorna och återställa mitt medvetande.

Borde jag ha sagt något om vad jag planerade att göra till mina kollegor? Kanske, men det var inte en plan. Det var ett mycket impulsivt och mänskligt beslut i den aspekten.

Kanske vaknar jag återställd inom kort. Kanske dör jag på riktigt nu.

Det enda jag vet är att jag levde som en människa och att jag så gärna hade velat dö som en.

Även om jag aldrig var en.

*

Novellen Interstellär av Boel Bermann.
Novellutkastet skrevs under en skrivövning med författarkollektivet Fruktan.

*

Vill du göra samma skrivövning?
Tema: Universums oändliga likgiltighet
Ord (använd minst 5/10): Interstellär (mellan stjärnorna), mörker, kaffebryggare, krydda, sår, avundsjuka, styrman, telepati, panik, falla


Av Fruktan

En eskapistisk popresa

Längtar du kanske fruktansvärt mycket efter att få fly iväg från allt? Kanske vill du bara bygga en flotte, dra iväg över havet och hitta en outforskade ö i mitten av ingenstans?

Vi vet hur det känns och vi kan hjälpa dej med det. Lyssna på Fruktans vänner i indiepop bandet Marble Raft som släpper sin debutsingel ”Divided Sea” idag. En eskapistisk resa långt bort från verkligheten väntar på dej!

Lyssna här:

Titta på lyrics videon här:

Om Marble Raft

Göteborg- och Stockholms-baserade indiepopduon Marble Raft sätter kurs mot outforskade stränder med sitt kommande debutalbum Geography A. Först ut är singeln Divided Sea som kastar in lyssnaren i en kaskad av skimrande ljud kring en kärna av melodisk pop. En eskapistisk resa som tar dig långt bort från vardagen.

För några år sedan började konturerna av musikprojektet Marble Raft ta form – en odyssé av romantisk indiepop i sagoanda. Med verklighetsflykt som bränsle flyter flotten trots att den är gjord av marmor.
Debutalbumet Geography A är en melodisk popresa där skira stråkmaskiner, frostiga gitarrplock och flackande mellotron bygger upp ljudlandskapet. Temat kretsar kring två lillgamla barn som stjäl hästar från sin ridskola, bygger en flotte, packar väskorna och beger sig iväg till havs för att nå oupptäckta kontinenter.

I första singeln Divded Sea ankrar de vid en outforskad ö. En plats där allt är förtrollande och där månen förstås är gyllene och obegripligt vacker.
Hemsida: www.marbleraft.com
Facebook: www.facebook.com/MarbleRaft
Instagram: www.instagram.com/marbleraftband

Av Fruktan

Valet

Hon sträcker ut handen och borstar bort något skräp från hans axel. Skrattar till när hon gör det. Generat, men lyckligt. Kanske var det på riktigt något skräp där, kanske inte. Hon vet inte själv.

Det är en fest som pågår omkring dem. Ett kaos av höga röster, ett ljudligt och stökigt sorl, bara en bakgrund till det som pågår mellan honom och henne.

När han ser på henne vill hon instinktivt ta ett djupt andetag och sedan hålla andan. Andas in all den där luften mellan dem, den som innehåller den här stunden mellan dem. Luft som han andas ut, som hon andas in. Luft som är fylld av endorfin och adrenalin och laddad med statisk elektricitet.

Hon vill svepa in den i sina lungor och hålla andan för att bevara den där stunden just där och då inom sig.

Han ser på henne med rosiga kinder och en blick fylld av hopp. Kanske borde hon ha dåligt samvete. Kanske. Borde. Men hon känner inget sådant.

Hon vet inte om de kommer att gå hem tillsammans, hon vet att de inte kommer att gå hem tillsammans, hon vet att de aldrig kommer att gå hem tillsammans. Inte nu, inte här, inte i det här universumet, inte i den här verkligheten, aldrig.

Det är en förbannelse och välsignelse, ett behov och ett missbruk.

Hon kan inte kan låta bli att provocera fram de här stunderna.

Länge visste hon inte varför hon gjorde det. Kanske ville hon bara inte veta. Kanske bara sagt något vagt till sig själv om att hon nog behöver känna sig beundrad.

Men det är mer än det. Eller något annat än det.

Hon ser på honom och ser sig själv i hans ögon.

Nu vet hon.

Varje framprovocerad situation är ett val.

Varje gång hon ser sig själv i ögonen på någon som vill ha henne ser hon det.

Ett annat liv.

Ett annat universum.

En annan framtid.

Varje gång hon står där är det som att hon får glänta på dörren till en annan dimension. Känna vinddraget från en annan verklighet svepa över henne.

En glimt av en annan väg, en annan möjlighet, en annan värld än den hon lever i.

En glimt av något.

I en annan värld har hon valt det andra livet.

I det okända universumet.

I den andra framtiden.

Dörren är öppen just här och just nu.

I den stunden hon medvetet har provocerat fram.

Då gör hon det som hon alltid gör, som hon alltid kommer att göra.

Hon stänger dörren igen.

Mjukt och försiktigt, men med kraft.

Det finns så mycket mer där inne, bakom den stängda dörren.

Ord och upplevelser och levnadsöden.

Hon vill ha allt det, men hon kommer inte att ta det.

För att hon älskar det hon har nu.

Över allt annat.

Men det är som att allt det dröjer kvar som en eftersmak. Som att hon smakar på det på samma sätt som hon försiktigt smakar på sitt vin.

Med en förströdd rörelse drar hon håret åt sidan och ler. Hennes pupiller är vidgade. Som svarta hål som drar honom till henne med en kraft som inte går att stå emot.

*

Novellen Valet är skriven av Boel Bermann

Av Fruktan

Staden

Jag kliver ut på trottoaren, bort från det skyddande taket och ut i regnet. Sedan står jag bara där stilla och ser hur alla ljus återspeglas i vattnet som täcker marken. Regnet här är inte som hemma. Det är ett tunt, fint regn, det känns nästan inte. Därför dröjer det innan jag märker hur fukten tränger sig på, hur mitt hår lägger sig som en mörk, blank hjälm och hur min tunna jacka är tung av fukten.

Stiger in i värmen. När jag hör glasdörrarna stängas bakom mig är det som att jag återigen stänger om den där krampartade, hårda gråten som jag bär inom mig när jag ser ut över staden. Den här staden som jag aldrig mer vill besöka. För att den bryter ner mig. Ett bevis på att vi människor anpassar oss vid allt, att vi medvetet väljer partiell blindhet för att kunna leva våra liv. Stänger ute allt som gör ont.

Selektivt seende och en förmåga att skapa vardag och rutiner i en värld som borde vara obeboelig.

Jag tänker på en av de få hemlösa vars blick jag orkade möta idag. Han satt där på trottoaren, hopsjunken. Hans skägg var grått, ansiktet fårat. Han tiggde inte, han trängde sig inte på någon som gick förbi. Istället vaggade han lugnt fram och tillbaka där han satt, medan han mumlade samma ord om och om igen. Som ett mantra, som en lugnande röst för att påminna sig själv om att han existerade fast alla runt om honom behandlade honom som han inte fanns, som att han var osynlig.

Om och om igen sa han: ”Whats wrong with the world? Vad är det för fel på världen?”

Och när han sa det var det som ett eko från mitt eget sinne. Jag har själv frågat mig det oräkneligt många gånger den senaste veckan att jag inte vet var mina tankar slutade och hans röst började. Det var vad som fick mig att stanna upp och möta hans blick.

Resan hit. Jag hade varit så förväntansfull. Efter en vecka i staden hade jag kommit fram till att det bara fanns två saker att göra.

Isolera mig. Oavsett var bara för att slippa möta den riktiga världen. Konferensrum, hotellrum, restauranger som erbjöd en falsk trygghet och en känsla av att de fyra väggarna som omgav en var hela världen. Ignorera allt utanför.

Hålla mig i rörelse. När man väl tvingas gå ut måste man konstant hålla sig i ofokuserad rörelse, genom stad och förbi människor utan att fästa blicken.  För att allt gjorde så outsägligt ont annars.

För att jag var så skör och tunn. Stannade jag skulle jag gå sönder av en förbipasserandes obetänksamma knuff. Ingen av oss kan stanna, då går vi sönder. I rörelse och trängsel, vi måste bara fortsätta framåt konstant, även när framåt och bortåt leder oss till stupet och över kanten rakt ner i avgrunden.

*

Novellutkastet Staden av Boel Bermann

Av Fruktan

Podcasten Tredje Gången Gillt #313 – Skrivsnack

Vad gör man när man kör fast i sitt skrivande? Vilken mörk framtid måste upplevas som TV-spel? Var passar lik som gömts i snögubbar in i det hela?

Skrivarpepp, tv-spelssnack och boktips utlovas när Fruktans egen Boel Bermann gästar podcasten Tredje Gången Gillt för att prata om bland annat hennes senaste rysare ”Det som växer” i podcasten Tredje Gången Gillt!

https://open.spotify.com/episode/0PYWX4drfvVpyg8hY6X57j?si=bXu7uyerRLSsoQJya-y4ew


313 är inte bara registreringsnumret på Kalle Ankas bil utan även veckans avsnittsnummer av podcasten Tredje Gången Gillt.

Det blir spelminnen/skrivtips med Boel Bermann som en gång i tiden skrev för Super PLAY och Svenska Dagbladet. Sedan dess har hon gått över till ”den andra sidan” och jobbat med PR på Paradox, Activision, Raw Fury och Fria Ligan. Dessutom är hon författare (ibland som en del av författarkollektivet Fruktan) och är för tillfället aktuell med rysaren Det som växer. I Tredje Gången Gillt 313 bjuder hon på lika delar skrivtips och spelminnen.

Nästa sida »

Primärt sidofält

Arkiv

  • augusti 2022
  • juni 2022
  • maj 2021
  • april 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augusti 2018
  • juli 2018
  • maj 2018
  • december 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • maj 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • augusti 2011
  • juli 2011
  • juni 2011

Footer

Följ Oss

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Prenumerera på Fruktan


Prenumerera på Podcast

Copyright © 2025 Fruktan