Klockan var 23:45 på nyårsafton. Vi hade lämnat julen bakom oss och medan andra tänkte på nyårslöften gick jag åt sidan och köpte en bok via telefonen. Jag hade väntat på boken länge och den hade precis släppts. Just då kunde jag bara läsa några rader, vi skulle ju ut och dricka champagne.
Vi har alla hört om den grekiska legenden då Icarus varnades att inte flyga för högt, för nära solen. Vi vet alla vad som hände, han lyssnade inte på sin far och värmen från solen smälte det vax som höll ihop hans vingar. I The Icarus Deception berättar Seth Godin om det andra Daedalus varnade sin son om. Det är varningen som glömts bort genom åren. Visste du att Icarus fick två varningar? Vet du vad den andra var?
Seth Godin benämns ofta som en marknadsföringsguru. Jag vet inte hur det gick till när jag började läsa hans böcker. Nog för att jag hade en del tankar om marknadsföring. Men det var inte några positiva tankar. Det bara blev så att jag en dag läste Permission Marketing. Jag insåg att mina idéer om vad marknadsföring var för något var helt fel. Nu håller jag ögonen öppna för allt som Seth Godin gör.
Han har haft flera bästsäljare genom sina år som författare. Men har på senare år kommit fram till att hans förlag bromsar honom. Att det tar för lång tid att publicera en bok den traditionella vägen.
Linchpin blev den sista boken han släppte via ett traditionellt förlag. I stället startade han med Amazons hjälp upp The Domino Project, ett nytt typ av förlag som ger ut böcker båda av Seth själv samt av andra författare. Hans senare böcker har skiftat fokus en del och Poke the Box som han släppte via Domino handlar med om att sätta igång, eller initiera saker.
Även om hans böcker sålde bra. Så ville han kunna nå ut till bokaffärerna och inte bara förlita sig på Amazon och Barnes&Noble. Då behövs ett bokförlag, eller något som kan stå för distributionen.
Han räknade på att det skulle krävas $40.000 för att göra detta. Han skulle utan problem kunna betala det ur egen ficka och även få igen alla pengar. Men han ville inte gå den vägen. Istället ville han bevisa för sig själv och andra att man kunde göra detta med Internets hjälp. Han startade upp en Kickstarter kampanj med målet att samla ihop $40.000 på 30 dagar. Jag vet inte om han var ödmjuk eller överdrivet rädd. Hursomhelst tror jag det var få personer som tvivlade på att han skulle klara det. När kampanjen hade varit igång i tre timmar så var målet nått. Efter 30 dagar hade han samlat ihop $287.342. Kan du gissa vad han gjorde efter att ha lyckats efter tre timmar, hur tror du han firade?
Vilken var den andra varningen Icarus fick? Den första var; flyg inte för högt. Den andra; flyg inte för lågt. Om Icarus flög för lågt så skulle vattnet tynga ner honom och han skulle drunkna. Seth Godin menar att man glömt bort den här andra varningen. Att man sedan industrialismens intåg indoktrineras att hålla huvudet lågt. Att konsumera och ledas. Att inte sticka ut och ta risker.
Syftet med boken är att belysa den andra varningen. Flyg inte för lågt. I ett exempel som känns nära till hands för oss i Sverige så talar han om Aksel Sandemose som i boken En Flykting Korsar Sitt Spår, beskrev en uppdiktad lag. Han kallade den Jantelagen:
- Du skall inte tro att du är något.
- Du skall inte tro att du är lika god som vi.
- Du skall inte tro att du är klokare än vi.
- Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
- Du skall inte tro att du vet mer än vi.
- Du skall inte tro att du är förmer än vi.
- Du skall inte tro att du duger till något.
- Du skall inte skratta åt oss.
- Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
- Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Och så en bonus med nummer 11.
11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Målet med The Icarus Deception är att vi ska skapa konst. Konst enligt Seth Godin är något som man skapar och visar andra. Om du skrivit en bok och gömt den i en låda då är det inte konst. Om du målat en tavla som står i garaget utan att någon sett den så är det inte konst. Seth menar att konst ska beröra eller på något sätt påverka mottagaren. Han tar upp problem och myter om konst, att det inte skulle vara till för alla. Att man måste vara en konstnärssjäl för att skapa och vara kreativ. Seth pratar om the resistance som Steven Pressfield kallar det i War of Art, om att det är så lätt att hitta bortförklaringar till att inte skapa något.
Ett annat syfte med boken är att ge en spark i rätt riktigt. Att se till att vi börjar göra något. Det är inte en steg för steg guide som man kan följa. Det är mer en uppmaning om att vi ska lämna jantelagen bakom oss, att den hörde hemma när vi alla jobbade på fabrik och inte skulle sticka ut. Han menar att ditt största misstag inte är projektet där du gjorde bort dig helt och hållet, inte är verandan som du byggde helt snett och inte programmet du skrev som blev en flopp. Ditt största misstag är drömmen du aldrig genomförde, det som förblev en tanke. Det kan vara den halvfärdiga målningen på vinden, romanen som du tänkt skriva (när du får tid). Det kan vara båten du tänkte bygga eller sången du bara har refrängen på.
Seth påpekar att det aldrig tidigare varit så lätt att sprida idéer som det är nu.
Så hur firade han efter att Kickstarter kampanjen gick i mål efter tre timmar? Han satte sig ner och började skriva den här boken.
Har du något du alltid tänkt att göra? Kanske något du vet att du kommer se tillbaka på och ångra att du aldrig gjorde?